Monday, June 28, 2010

<<..seketika cuma..>>

salam ukhuwah fillah kepada semua pelawat2 blog yang melewati sesawang ini..dah lama tidak menUp-datekan teratak ini,dah penuh dengan segala macam habuk dan sawang dah..alhamdulillah,pada ketika ini jariku berdaya dan berjaya untuk menari-nari di depan keyboard ini untk mungkin untuk menyampaikan sesuatu yang berguna dan juga mungkin juga sia-sia. ku harap tidak ku buang waktu dan masa yang sangat ternilai dengan begitu sahaja.

ku fikir ku tenung ku imbas ku ingati kembali semua masa yang telah ku lalui dan harungi dalam hidup ini, terasa banyak sekali ku membuang waktu,mencampak detik-detik yang berharga dengan begitu sahaja membuatkanku memang tergolong dalam kalangan mereka yang sangat rugi. Bila muhasabah balik diri sendiri, memang bagi kesan untuk insaf dan kenal siapa sebenar kita ni..ape tugas yang sepatutnya kita buat atas dunia ni.

Allah dah berfirman dalam kitab suci

"Tidak Aku ciptakan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepada Ku"

tapi lama2 kita kembali kepada sifat negatif tu balik..kenapa tu sering terjadi??
dengan muhasabah kita dapat semangat baru untuk memperjuangkan yang hak.
niat di hati sentiasa ingin terus bersemangat untuk berjuang fi sabilillah,namun ujian sedikit yg mendatang membuatkn semangat menjadi lebur dan luluh.lepas tu nak bangun dan bangkit dah xberdaya..mengapa??mengapa????

Allah juga dh berfirman

"jangan sesekali mu kata dirimu dah beriman kalau dirimu xdiuji.."

ujian yg sedikit dah buat diri xdapat nk bangkit semula,macm mana Allah nak bagi ujian yg lebih besar??hish..........perasan diri kuat,,tapi xde ape pun.. hish..macam niker nak jadi pejuang fi sabillillah???????? sudah jatuh dan mengalah dengan ujian sedikit yang diberikan????

dalam Quran pun Allah dah pesan awal-awal

"Allah tidak akan membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya"

...muhasabah seketika buat insan hina dan khilaf ini...

No comments: