Tuesday, August 31, 2010

FASA KE 3......


hari ni kita telah memasuki fasa ke 3 di bulan ramadhan..
fasa yg terakhir ni penerbangan di bulan ramadhan utk mlncarkan traveling
kapten telah mnggalakkan utk mndrikan solat malam kerana di fasa ni terdapat 1 malam yg sangt istimewa...

1 mlm = 1000 buln & doa kita akn di mkbulkan ..

kepada semua pasengger...
selamat menjalani ibadah..
semoga pesawat kita sampai ke destinasi yg betul

MERDEKA!!!!


kemerdekaan hakiki adalah kemerdekaan manusia sesama manusia dari segi fikrahnya,jasadnya,mindanya,akhlaknya.
kesemuanya terbebas dari perhambaan sesama manusia secara zahir atau falsafah. ia mengukuhkan perhambaan kita kepada Tuhan yg Maha Esa, Allah S.W.T yg tidak layak bagi kita memerdekakan dari Nya. kesusahan sebelum merdeka adalah kesusahan fizikal, kesusahan selepas merdeka adalah kesusahan minda dan ruh ubudiyyah.
selamat menyambut hari kemerdekaan ke - 53
ditahun 1431h dengan kemerdekaan dari api neraka

Monday, August 30, 2010

perasaan??? ...atau... perasan???






Saturday, August 28, 2010

kisah??

bercerita sendiri.................................................









rOh di bUlAn rAmAdhAn

di copy and paste je dri my email,,,,


Pagi tadi sempena hari Jumaat bulan Ramadhan yang mulia ini, aku
menghadiri majlis ilmu yang membincangkan tentang amalan di bulan
Ramadhan. Satu perkara yang menarik perhatian aku tadi, ustaz penceramah
bercerita tentang keadaan roh di bulan Ramadhan. Menurut satu hadith
Rasulullah.. (maaf aku tak sempat catat perawi hadith ini).. menceritakan
apabila tiba bulan Ramadhan, semua roh berkumpul di Luh Mahfuz memohon
kepada Allah S.W.T untuk kembali ke bumi. Ada roh yang dibenarkan pulang
ke bumi dan ada yang tidak dibenarkan.Roh yang dibenarkan pulang adalah
kerana amalan baik mereka semasa hayat mereka ataupun ada
penjamin-penjamin yang mendoakan mereka. Manakala roh-roh yang tidak
dibenarkan pulang disebabkan kesalahan mereka semasa hayat mereka akan
terus di penjara di Luh Mahfuz.

Apabila roh dibenarkan pulang, perkara pertama yang mereka lakukan adalah
pergi ke tanah perkuburan untuk melihat jasad mereka. Kemudian mereka akan
pergi ke rumah anak2 mereka, orang yang mendapat harta pusaka mereka dan
ke rumah orang yang mendoakan mereka dengan harapan orang yang mereka
lawati itu memberi hadiah untuk bekalan mereka.Perkara ini akan berlarutan
sehinggala tibanya Hari Raya Aidilfitri. Pada saat ini mereka akan
mengucapkan selamat tinggal kepada jasad dan pulang semula ke Luh Mahfuz
dengan bekalan yang diberikan oleh mereka2 yang masih hidup.

Di sini ustaz memberitahu hikmah adanya alam kubur. Alam kubur membuktikan
bahawa Allah itu Maha Penyayang. Orang yang melakukan kesalahan semasa
hayatnya boleh dibantu dengan doa orang2 yang masih hidup. Alangkah
bahagianya jika seseorang yang telah meninggal dunia masih mendapat
bekalan dari orang-orang yang masih hidup.

Oleh itu wahai sahabatku, jangan biarkan orang-orang yang kita sayang,
yang mengadap Allah terlebih dulu daripada kita sepi tanpa doa dan sedekah
daripada kita. Sesungguhnya apabila mati seseorang anak adam itu, terputus
ia semua hal kecuali 3 perkara iaitu doa anak2 yang soleh, ilmu yang
bermanfaat dan sedekah amal jariah.
Sebarkan e-mail dakwah ini kepada seberapa ramai orang terdekat anda, dan
mintalah mereka untuk melakukan hal yang sama. In i bukanlah ancaman surat
berantai. Yang jelas jika anda tidak meneruskan e-mail ini, maka anda
telah melepaskan kesempatan untuk saling menasihati dalam kebenaran dan
beramal soleh. Jika anda melakukan dengan ikhlas insya Allah anda akan
mendapat ganjaran pahala kebaikan dari Allah. Mari berlumba dalam
kebaikan.

... kredit to kak diya ...

Sunday, August 22, 2010

selamat hari keputrian ke-22



21 haribulan 8 tahun 2010..
tarikh keramat bagi my naqibah..
that is Azzyati md rahim
atau dgn lebih mesra
kami panggil kak Azie....

sepnjang hri niduk pk kn
cmne nk kenakn k.azie
di hari ulang tahun kelahirannye...

lame2 punye trmnung terkenang...
keluar la idea nakal ckit ni..
mastermind nye adalah
hehehehe....

ptang tadi p outing jap,
p MC..cri buku..
utk dihadiahkn sebgai tanda knangn.

peberithuan idea nkal kpda ahli usrah yg lain
berlku selpas tklimat merdeka kat surau..
bincang punyer bincang...
akhirnya..kmi setuju..

kami tu terdiri drp
cahaya malam.merpati terbang dan syu..(xthu nme smarn ape)
kmi punyer plan
nk simbh kak azie dgn air
air tu punyer la wangi gler kami buat..
ramuan air tu dapt dari secret recipe..hihihihih

rentak dimulakn dgn mlwat kak azie di dlm blik..
punyer la muka tunjuk baik...
laps tu ajak kak azie kluar..
kat luar dh redy dh 2 org nk semburkn air n bedak..
bila keluar blik.........

poooooooooooooooooooooooooooommmmmmmmmmmmmmm.....
habis muka kak azie memutih..
hehehe..xhbis kat ctu jer,,
kak azie dibwa mlawat toilet yg cantik tertarik utk basuh muka...\
kesempatn yg ada tu ape lgi......

diiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiisssssssssssssssssssshhhhhhhhhhhh
kami ambil air yg semerbak tu lalu
mnyimbahkn kpd beliau..
badannya punyer la basah kuyup..
hehehe

bila tgk blik kesian gak
dh la tgh2 mlm buat semua ni..
kesejukan melnda dri beliau...
tapi xpe...hati kMI puas sbb
dapt bersame bergurau melampau dgn beliau
seblum bertolak ke kuala lumpur esok pgi..

bila kmi ade kat maktb..
beliau praktikum..
bila praktikum tamat..
kAMI plak kna g k.l/...
huhuuh...

sepuluh hari berpisah..
terasa agak begtu lma..]
huhu,,tp pe bleh buat..
kna trima dgn sebaiknya

kepada kakak naqibah tersayang...
kakAzie...
selamat menyambut hari keputrian ke 22..
pas ni bleh la jdi lbih mature lgi..
hehehehe

kami semua mndoakan smoga bahagia dunia n akhirat..
berjaya dunia dan akhirat..
ukhuwah fillah kak azie..

sowi kak azie...bgi gmbr kek jer..
xsmpat nk bli kek btul...huhuhu

=) peace no war (=

Thursday, August 19, 2010

hari ini..19/08/2010

dalam kelas tutorial..
3.30 ptg..
bangunan anjung ilmu..
aras satu..
tmpat duduk paling belakang..

mod waktu tutorial hri ni kureng ckit..
utzah ade je kat depan..
bgi talk..
tp xleh nk pay attention sngt..
pe lagi...
otak ni asyik mreyap jer...

tengok sebelah..
hem..
duk uat piktograf..
buat asemen mate..
esok nk kena hantr dah..
trikh submit diawalkn..
wana-wani lagi piktograf..
menarik2...
nice to look..


ahad ni dh kna bertolak..
kemana??
ke presint 15...
buat per>>??
sambutan merdeka negara...

utzah tgh bgi talk kat depan,..
tp stay dgn mod sama..
bukak buku note jap..
bukan nk tulis pe utzh ckp pun..
buat bnda lain..
buat??
buat persediaan utk esok..
ade pe esok??
ade tklmat dari cg hanafi..
sebelum bertolak ke kuala lumbur..
ahad ni..
jam 7.30 pgi..
pukul 10.00 pagi dh daftr..

malam ni nk jumpe orang..
lau berkesempatan..
lau x...
kna cri jgk kesmpatn tu..
nati kalut plak esok..
tkut xsmpat lak..

hampir satu jam...
asyik meryap jer pikiran..
merayap ke mana??
merata-rata...
pe nak jdi la ni....

las skali..
utzah ckap..
maaf zahir batin..
selamat hri rayer..

wish kat uztaz smat hri ryer..
n maaf zahir dan btinn..

tu je ke yg dapt???
hish.........
pembaziran masa berlaku...
tu bukan sfat syaitan dh tu...
syaitan kna ikat buln puasa ni..
jdi salh siapa???
nafsu yg menguasai diri...
nafsu mula menunjuk belang sendiri..
pe nk jdi ni?????
dh xleh bgini lagi...
nati sendri yg rugi....

4.30 lebih...
kelas berakhir...
bila uztzh tutup mjlis...
semua berdiri...
nk ke mana??
pergi bersalaman dgn utzah..
kelas bersurai...

p/s :pengajaran hari ni..
jgn suka sangt buang waktu,amaln syaitan tu??
nk jdi adik beradik syaitan ker??
bulan puasa ni syaitan xder..
nk jdi waris dyer ker??

gunalah masa tu dgn sebaik2nya..
pah ni xde dh waktu..
wktu yg bru plak muncul...
jgn menyesal xsudah...

peringatan buat diri yg sedang terlena.....

(<<::peace no war::>>)

Bisikan Malam

Bila ku didatangi malam
Gelora perasaan mencengkam dijiwa
Masihkah ada lagi
Dayaku menghindar dari kealpaan

Diterjah berbagai persoalan
Dihujani airmata penyesalan
Bisakah terhapus semua
Segala dosa-noda yang bertakhta

Terangi jalan hidupku
Dengan cahaya kasih Mu
Pimpinlah daku dengan hidayah Mu

Tuhanku...
Di malam syahdu ku merayu
Ampunilah segala dosaku yang lalu
Sujud ku mendambakan keredhaan Mu
Tempatkan daku di dalam rahmat Mu

Tuhanku...
Usah Kau biarkan diri ku
Hanyut terleka, di jiwa dunia membelenggu
Dan aku sesungguhnya pasrah pada Mu
Hidup matiku hanyalah untuk Mu

Ya Allah tunjukkan jalan kebenaran
Suburkan jiwa ku dengan keimanan
Hanya pada Mu Oh Tuhan
Ku sandarkan harapan

.... peace no war ....

Tuesday, August 17, 2010

Hikmah Puasa

Alhamdulillah..hari ni genap dh seminggu kita semua berpuasa..semoga kita semua merebut pluang yang ada dgn sebaiknya..

dalam kita berpuasa ni..banyak hikmah puasa yg kita dapat..antaranya adalah seperti berikut...::


1. Menandakan kesyukuran kepada Allah kerana nikmat-nikmat yang banyak kepada hambahambanya.


2. Melatih jiwa supaya mempunyai rasa kasih dan belas terhadap orang-orang yang susah menderita.


3.Melatih jiwa supaya bersih daripada sifat tamak, sombong, hasad dan dengki


4. Melatih diri supaya bersifat sabar dan tahan menempuh ujian-ujian dalam perjuangan hidup.


5. Menanam semangat perpaduan kerana sama-sama menunaikan kewajipan yang sama itu dapat menimbulkan semangat perpaduan.


6. Menanam semangat sama rata dan menjauhkan sifat beza membeza di antara kaya,miskin, hina mulia, raja dan rakyat kerana sama-sama menjunjung perintah Allah.


7. Melatih diri supaya mempunyai peraturan-peraturan dan menghargakan masa, kerana puasa mempunyai batas-batas waktu yang tertentu.


8. Membersihkan anggota-anggota di dalam tubuh dari daki-daki dan lemak-lemak makanan yang bekerja sepanjang tahun.


9. Memberi kerehatan kepada alat-alat di dalam tubuh, terutamanya alat pengisar makanan yang bekerja sepanjang tahun.


10. Memberi peluang untuk memperbanyakkan amal ibadat, kerana bulan Ramadhan mempunyai keistimewaan yang tidak ada pada bulan-bulan lain seperti Lailatul Qadar dan sembahyang tarawih


kredit to abah a.k.a cg li..

smuga semua mndapat manfaat..


Monday, August 16, 2010

؟؟؟؟؟ peace no war ????????

salam ramadhan buat semua sahabat bloger yang selalu menjengah ke teratak sepi ni..semuga kite bersama-sama menggunakan kesempatan yang ada ni dengan sebaiknya. semuga ramai dlm kalangan kita berasa begitu teruja untuk berpesta dalm bulan yang mulia ni..bukan berpesta,cam post sblum ni..berpesta dalam PESTA IBADAH..sbulan yg ada ni adalah stu platfom, satu destinasi untk kita isi minyak,isi makann,isi muatan,isi lah pape yg sepatutnya utk satu traveling yang pnjang selepas ni..dgn kata lain utk persedian bgi 11 bulan yg akan datng..dan tidak sepatutnya kita gunakn sebelas bulan tu untuk persediaan satu bulan ni..paham x??kalu xpaham buat2 jerk paham...hehehehe

kali ni terbukak hati untk berceritera tentang masalah hati dkat post kli ni...jeng..jeng..jeng...

MASALAH??bila bercerita tentang masalah,tanye kat saper2 pom,mesti ade punyer masalh utk dri sendri..sape yg xder masalah??semua orang ade masalah..xkira la orang tu kecik ker besar ker,,gemuk ker kurus ker,,panjang ker pendek ker..putih ker itam ker...mesti ade masalah..
saper yg xder masalah tu silalah angkat telinga anda sekarang!!...tengok!! xde saper pom yg angkat kannnn....konpom la semua ader masalah..
lau xde masalah tu xnormal la tu..

setiap orang akan hadapi masalah,namun ujian atau masalah yang dihadapi oleh seseorang individu itu tidak sama..ia berbeza dan bergantung kepada kemampuan masing-masing.cara untuk kita selesaikan masalah itu sendiri pun satu masalah jugk utk kita,,tapi semua itu bergantung kepada diri sendiri bagaimana utk menyelesaikan masalah tersebut.
setiap ujian yg Allahbagi kepada kita ade hikmahnya..ada jalan penyelsaiannya..ada jalan keluarnya..
setiap masalah yg Allah turunkan kepada hamba Nya pasti punya hikmah. setiap orang pasti akan hadapi masalah tapi tu semua bergantung kepada kekuatan diri.Allah tidak akan memberi sesuatu yang berada dalam luar kemampuan kita

firman Allah taala :

لا يكلف الله نفسا إلا وسعها . لها ما كسبت وعليها ما اكتسبت

mafhumnya : Allah tidak akan membebani seseoranh itu melainkan sesuai dengan kemampuanya. dia akan mendapat pahala dari kebaikan yg diusahakanya dan mendapat siksa dari kejahatan yang dilakukannya
al-baqarah :286

kenapa kita diuji sebenarnya??kenapa Allah bagi kepada kita ujian??kenapa kita yang terkena ujian itu??kenapa tidak orang lain??

sedarlah wahai diri engkau adalah insan yang terpilih. engkau adalah calon yg sesuai bagi ujian ini. janganlah engkau mudah mengalah..janganlah engkau mudah menyerah. janganlah engkau mudah down ke bawah..

pernahkah kau terfikir ujian yg diberikan tu merupakan satu wadah utk menguji tahap keimanan kau??sudah berapa tinggikah keimanan kau kepada yang Tuanmu??tinggi sangatkan keimanan kau sampai kau mengamuk bila diuji??tinggi sangat ke imanmu sehingga tidak mahu diuji?? macm mana nk tahu iman tu tinggi ke rendah kalau xnak diuji?? iman kita mesti diuji..sama juga kalu belajar dalam kelas,setiap tahun kita akan hadapi ujian kan??
ingat belajar dlm kelas jer ker plu kepada ujian??
tanpa disedari meredah lautan kehidupan merupakan satu proses pembelajaran juga.kita belajar dari pengalaman,belajar dari kesusahan belajar dari kesenangan..semua tu belajar...kalu dalm klas kmentrian pelajaran bagi kita ujian..tapi dalam kehidupan kita kena terima Allah yang senantiasa menguji kita.tujuan kita diuji adalah nak test kita punye iman sampai tahap mana..

firman Allah

“Adakah manusia itu menyangka bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang berdusta.” (Al-Ankabut: 2 - 3)

kenapakah kita duji??

kita diuji sudah semestinya kerana nk tahu tahap keimanan kita..sebab lain kita diuji berkemungkinan itu adalah sebagai kifarah kepada kita.kifarah dosa yang kita lakukan sepanjang kita hidup dalam dunia pinjaman ni..

masa kat um nilam puri dulu..setiap org dalam kelas ditugaskan utk bagi tazkirah pendek.bila tiba giliran..hal berkaitan masalah diutarakan..serba sedikit tazkirah yg masih segar dalam ingatan ni ialah bila kita hadapi masalah,jangan terus mudah goyah,mengalah dan menyerah.
bila maslah melandakita,kita kena reflek,muhasabah,kenang kembali apa yg telah kita buat sehinggakan Allah nk uji kita sebegini rupa.kita juga kena sedar,dalam realiti kehidupan, kita tidak akan senantiasa berada diatas,pasti akan tiba giliran kita berada dibawah..kita tidak akan sentiasa bergembira,pasti ada ketika kita bersedih dan menangis.kenapa Allah rancangkan begitu??mungkin dengan kita sentiasa gembira,kita mudah lupa kepada Dia, tapi bila diwujudkan kesedihan,membuatkan kita kembali ingat kepadaNya.membuatkan kita sedar siapa kita sebenarnya.bila masalah dihadapi,kita juga mesti sedar masalah kita tidaklah seberapa kalau nk dibandingkan dengan masalah orang lain.ramai lagi orang lain yg lebih teruk menghadapi masalah dari kita.
erm..tu kali pertama dan terakhir ku menyampaikan tazkirah pendek kat sahabat2 semajmuah di APIUM NilamPuri..
rindunya kepada kalian semua disana..
cuti rayer ni,mudh2an berkesempatan melawat kalian di APIUM seblum kalian menyambung kat KL thun depan..uhkuwah fillah..



ni ade sedikit tips mengatasi masalah mungkin berguna buat sahabat2 semua =)


1. Sandarkan Harapan Pada Allah

Setiap ujian yang datang sebenarnya mempunyai banyak hikmah di sebaliknya. Yakinlah bahawa setiap kesusahan yang kita tempuhi pasti akan diganti dengan kesenangan. Ini bersesuaian dengan firman Allah dalam surah Al-Insyirah ayat 1-8 yang antara lain maksudnya “ …Sesungguhnya selepas kesulitan itu pasti ada kemudahan….”

“Cukuplah Allah bagiku. Tidak ada Tuhan selain dari-Nya. Hanya kepada-Nya aku bertawakal.” (At-Taubah: 129)

2. Minta Pertolongan Dari Allah

“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan yang sabar dan dengan mengerjakan solat; dan sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk.” (Al-Baqarah: 45)

3. Jangan Sedih dan Kecewa

“Janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya jika kamu orang-orang yang beriman.” (Ali-Imran:139)

Yakinlah dengan janji Allah itu dan jangan cepat putus asa dengan masalah yang dihadapi sebaliknya tingkatkan usaha dan kuatkan semangat untuk mengatasinya, lihat maksud firman Allah di bawah:

“ …dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir” (Yusuf : 12)

4. Luapkan masalah tersebut pada teman-teman yang dipercayai, walaupun dia mungkin tidak dapat membantu, tetapi sekurang-kurangnya ia dapat meringankan beban yang kamu tanggung.

5. Bandingkan masalah kita dengan masalah orang lain, mungkin masalah orang lebih besar dari masalah kita, perkara ini juga boleh membuatkan kita lebih tenang ketika menyelesaikan masalah.


times up..
jom bersahur...selamat berpuasa buat semua muslimin dan muslimat...
moga mendapat manfaat dari singgahan seketika..=)
peace no war...

Bertenang seketika..

video

Sunday, August 15, 2010

wow..!!!banyaknya!!!!!


jom mai pakat BERPESTA dalam PESTA IBADAH..
satu bulan jerk..
satu tarbiyah berterusan untuk 11 bulan yang akan datang..
siapa xrebut peluang ni..konpom rugi besar..
mari la mari, kita semua beribadah...=)

# pesanan khidmat masyarakat ini dibawakan khas oleh Dooot...Dooot...DoOoOt....

Wednesday, August 11, 2010

selamat Berpuasa



salam kemaafan didahulukan,,semoga tiada yang terluka dan terlupa
salam kerinduan buat semua yang diingati dan disayangi serta moga dirahmati..
malam ni dh mula solat terawih kat surau kesayangan ramai iaitu ba alif sa....BISA..hehehe

alhamdulillah,solat terawih malam pertama ni sangat menggalakn..diharapkn semua Gru pelatih akan mnjadi istiqamah utk seperti itu..alhamdulillah jga.. tadarus mlm ni pun sudah berjaya menghbiskan 3 juzuk..

antara program yg akan dilaksanakn sepanjang bulan ramdhan ni di intstitut ni ialah
- terawih
- tadarus
- bubur lambuk
- moreh
-khatam quran
dan sebagainya yang mana dirasakan bermanfaat..

smoga ada dalm diri kita semua utk brlumba2 merebut kesempatan yg ada dgn menmbahkan amalan-amalan kebaikan..
semoga ramadhan ni lebih baik dari thun2 yang lalu.,..,
jgn pernah leka dan terlena..mgkin skrang kita baru bertemu,jgn sampai kita merana bila tiba saat berpisah krna xsmpat nk guna kesempatn yg ada dengan sebaiknya

salam ramadhan al-karim..
selamat berpuasa kepada semua penduduk IPG terutama Kampus Perempuan Melayu..


Friday, August 6, 2010

ISLAM IMAN IHSAN

Hadis Nabi SAW berkaitan Islam,Iman n Ihsan...

"Daripada Saiyidina 'Umar juga, r.a. beliau berkata:

Ketika kami sedang duduk di sisi Rasulullah SAW pada suatu hari, tiba-tiba muncul di hadapan kami seorang lelaki yang memakai pakaian yang sangat putih, berambut sangat hitam, yang tidak ternampak pada dirinya kesan-kesan tanda musafir dan tidak seorang pun di kalangan kami yang mengenalinya. Lalu dia duduk menghampiri Nabi SAW lalu disandarkan kedua-dua lututnya ke lutut Baginda dan meletakkan dua tapak tangannya atas dua paha Baginda seraya berkata: Wahai Muhammad! Terangkan kepadaku tentang lslam.

Lalu Rasulullah SAW bersabda: lslam itu bahawa engkau bersaksi n mengaku bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan bahawa Muhammad itu pesuruh Allah, dan engkau mendirikan sembahyang, mengeluarkan zakat, berpuasa di bulan Ramadhan, menunaikan haji ke BaitulLah (Mekah) sekiranya engkau berkuasa mengerjakannya. Lelaki tersebut berkata: Benarlah engkau.

Maka kami pun merasa hairan kepadanya, dia yang bertanya dan dia pula yang membenarkannya. Dia bertanya: Terangkan kepadaku tentang lman.

Baginda bersabda: (lman itu ialah) bahawa engkau percaya kepada Allah, para MalaikatNya, kitab-kitabNya, para RasulNya, hari Qiamat dan bahawa engkau percaya kepada Qodha' Qadar baik dan buruknya.

Lelaki itu berkata: Benarlah engkau. Dia berkata lagi:Terangkanlah kepadaku tentang Ihsan.

Baginda bersabda: Ihsan itu ialah bahawa engkau menyembah Allah seolah-olah engkau melihatNya. Sekiranya engkau tidak dapat melihatnya, maka sesungguhnya Dia melihatmu.

Lelaki itu bertanya lagi: Terangkan kepadaku tentang Qiamat.

Baginda bersabda: Orang yang ditanya tentang Qiamat tidaklah lebih mengetahui daripada orang yang bertanya.

Lelaki itu berkata: Maka terangkanlah kepadaku tentang tanda-tandanya.

Baginda bersabda: (Antara tanda-tandanya ialah) apabila seorang hamba perempuan melahirkan tuannya dan apabila engkau melihat orang-orang miskin yang berkaki ayam, tidak berpakaian dan papa kedana yang hanya menjadi pengembala kambing berlumba-lumba membina bangunan (iaitu bertukar menjadi kaya raya).

Kemudian lelaki itu berlalu, lalu aku terdiam sebentar. Kemudian Baginda bertanya: Wahai 'Umar! Adakah engkau tahu siapa lelaki yang bertanya itu? Aku berkata: Allah dan RasulNya lebih mengetahui. Baginda bersabda: Sesungguhnya dia adalah Malaikat Jibril yang datang kepada kamu untuk mengajar kamu tentang agama kamu."

Hadis riwayat Muslim