Thursday, November 18, 2010

SELAMAT AIDIL ADHA 1431H



Saat berderai jatuh titisan air mata suci IBRAHIM,melihatkan keteguhan iman anaknya ISMAIL,dikala itulah bermulanya sejarah agung erti sebuah pengorbanan

Bersyukur kepada Nya..Alhamdulillah,hari ini masih lagi diberi kesempatan untuk menyambut kehadiran eidul adha bagi tahun 1431h. masih belum terlambat lagi untuk mengucapkan salam hari raya haji/korban/eidul adha dan seumpamanya bagi seluruh umat islam yg berada serata pelosok dunia..

Sedikit peringatan..

Pengorbanan kita xsetanding nabi Ismail,perjuangan kita xsehangat Rasulullah,namun teruskanlah perjuangan untuk tinggikan ISLAM kerana masih ada nilai disisi Allah..

Hari ni seperti raye sebelum2 ni,,kita digalakkan utk buat perkara2 sunat..contohnya mandi sunat hri raya eidul adha..herm..air pagi yg begitu sejuk d kg,,mnyengat sehingga ke tulang..huhuhu,sejuk bangat..lepas tu bersiap2 utk menunaikan solat sunat hari raye…solat sunat kali ni pom seperti biase jga,menunaikan solat hari raye bersama ayahanda tercinta yg menjadi imam di sebuah baiti jannati..

Raye kali ni kurang lengkap seorang,sbb da oldest bro xdapat utk pulang ke kg di ats sbb bberapa kekangan..buat abg long tersayang,selamat hari raya adikmu ucapkan..maafkan andai adikmu ni terlebih nakal dgn dirimu..hihihihi..biase kalu long balik,long yg akn bace khutbah..tapi kali ni,abah terpaksa bace khutbah sndiri..erm..usai solat sunat,abah ambil teks khutbah n bersedia utk bacaan khutbah di sebuah ruang yg tersedia sambil memegang kayu azimat..b4 bace,abah dh pesan awal2….walaupun abah bace gagap sdikit,nmun intipati yg ingin disampaikan mencapai maksud itu sangat mencukupi..

Ni adalah Antara banyak2 pengisian khutbah yg disampaikan oleh ayahanda ;

1.biase kite pernah dengar terlajak perahu boleh diundur terlajak kata badan

binasa,kali ni dapat perumpamaan baru…terlajak langkah boleh di undur,tapi kalau terlajak umur..tiade dapat diundurkan lgi..

Memang,,umur yg dah terlanjur,xkan dapat diundur lagi.tp selagi kite masih punya nafas utk hidup,masih belum terlambat untuk kite mengambil kesempatan untuk melakukan taubat kepada Nya..orang kata kalau sakit,tu kafarah penghapus dosa..erm..setuju,betul..tapi awas!!itu hanya untuk dosa kecil sahaja..dosa besar hanya boleh ditebus dengan melakukan taubat..taubat nasuha…..

Taubat yang bukan sekadar datang dan hadir hanya dimulut..aku taubat dah..xnk buat buat bnda tu..xnk buat benda ni…tpi bila dh lama berlalu buat balik.. taubat nasuha merupakan taubat yg eklas..taubat yg betul2,,taubat yg tidak main2..taubat ni merupakan sesalan..sesalan yg datang dari hati..menyesal akan perbuatan yg telah dilakukan..berusaha dan berjanji untuk tidak melakukan perbuatan tersebut lagi..

2. dalam kehidupan seharian kite..Allah dah tetapkan amalan2 yg wajib bagi kullu muslimin wa muslimat,mu’minin wa mu’minat utk dilakukan…kalu xbuat pasti berdosakan..herm..sepanjang amalan wajib y dilakukan,di doa dan harapkan amalan kite diterima..tapi dalam setiap amalan wajib tersebut,kita yg merupakan insan biase pasti ade kobocoran dalam amalan tersebut..jadi utk menampung segala kebocoran yg berlaku.,.kita disarankan utk membuat seberapa banyak amalan2 sunat.

Imam ghazali sendiri pom yg mana merupakan seorang ulama’, tok guru,tok imam besar juga menghadapi kebocoran dalam solat.pernahasatu hari dia bertanya kepada ibunya kenapakah adiknya ahmad xmahu menjadi makmumnya di masjid sedangkan sebagaimana yg kite thu imam ghazali ni merupakan orang yg hebat dalam ilmu agama..ibunya bertanya kepada adiknya utk mengetahui perkara yg sebenarnya..akhirnya adiknya memberitahu bawaha semasa dia pernah menjadi makmum kepada abangnya,dia Nampak seluruh badan abangnya dari kepala ke kaki penuh berlumuran dengan darah..selepasibunya memberitahu kepada nya.akhirnya imam ghazali pun mengiyakan.imam ghazali mengaku sebab pada ketika itu beliau sedang memikirkan tentang permasalahan haid sehinggakan terbawa2 ke dalam solat…..orang hebat seperti imam ghazali sendiri pom mengalami kebocoran dalam solat,kite yg hanaya menusia biase ni lagi la banyak alamin kebocoran..terutama dalam solat..setiap kali solat jer,banyak bnda bermain dalam pikiran..asignmen blum siap lagi la,mikro teaching blum buat agi la,,yg tu xbuat lgi,yg ni xbuat lgi..herm…sangt bnyk perkara bermain2 menari2 dlm pikiran..astaghfirullahal’azim..betapa banyaknya kebocoran yg telah kite lakukan..peringat buat insan yg kerdil ni sendiri jga dan buat sahabat2 semua..semoga sama2 dapat memberi pringatan..

3. hari raye haji serasi juga dipanggil dengan hari rayer korban..herm..bila nk korban,semua org pegi bank,ambik n cucuk atm utk dapatkan duit..3 ratus,,4 ratus,,5 ratus.,,semua orang boleh buat..mampu utk buat dgn sepenuh hati..senangkan berkorban harta..nak jer,,trus je boleh dapat..tapi sejauh mane kite mampu utk berkorbankan nafsu kite..nafsu malas,nafsu mengata orang,nafsu menonton segala jenis hiburan..senang kata segala nafsu yg negative??herm..duk sekejap bleh la tahan tpi buat balik..xsampai setngh mnit mnyesal dan menahan,buat balik..tinggal kjap jer semua nafsu tu…pas tu dh xtertahan dah..huhu..buat balik…erm..musuh yg paling dekat dgn kite pon nafsu la kan..sejauh manakah kite mampu utk bertarung dgn nafsu sendiri??sekuat manekah kite mampu utk bermujahadah untuk berperang dengan nafsu sendiri??tepuk dada Tanya iman masing2..nafsu kita,iman kite,kita dan Dia jer yg tahu..

4. intipati lain yg telah disampai oleh ayahanda tersayang ialah…kite mesti selalu intai,ingat,jenguk,n bersama dengan NABI MUHAMMAD S.A.W..mcm mana tu??dengn kata lain sentiase berselawat kepada baginda..setiap waktu dan ketika pastikan kita punya waktu utk baginda,,nk bangun,nk duduk,nk bersalaman,nk tidur,,nk bernafas,,nk menghela nafas..herm,,setiap detik dan masa,,berusaha utk kita sentiase berselawat kepada baginda s.a.w..diakhirat nanti seribu kaki berdiri atas kaki..makna kata satu kaki ade 1000 kaki lgi atas kaki tersebut..erm,begitu sesak sekali diakhirat nanti,,,baru2 ni,pnyokong bola sepak tempatan ade yg sudah meniggal kerana kesesakan nafas semasa berada di stadium..tu baru setakat pnyokong bola sepak tempatan yg melibatkan dua negeri,tapi sudah bersesak padat dah..belum lagi di akhirat yg mgbungkan seluruh ummat manusia seluruh pelosok dunia yg datang sejak kuwujudan Adam dan Hawa lgi..xterkira jumlahnya..berapa lamakah kta akn menunggu utk mengambil buku amalan masing2???tapi bagi mereka yg sentiase mengingati baginda s.a.w,insyaAllah akan diberikan dan mendapat syafaat dari baginda s.a.w utk disegerakan pentian tersebut..jadi,selagi punya kesempatan ni,,ambil la peluang utk sentiase mengingati nabi s.a.aw setiap masa..utk buat nabi s.a.w ingat kepada kite,kite dulu yg kena kepada nabi s.a.w.

Itu saja sedikit perkongsian yg dapat dikongsi bagi khutbah raye pgi tadi..semoga mendapat manfaat dari pembacaan kali ini..=)

salam eidul adha..

2 comments:

Siti Umairah Othman said...

Salam Aidiladha buat pemilik blog(=

Lukisan Alam said...

salam edul adha jgak utk pelawat milik blog..=)